Szczególne miejsce zajmuje Zdjęcie z krzyża z Chomranic (ok. 1440). Wyraźne są tam reminiscencje malarstwa sieneńskiego, z właściwymi mu typami postaci i delikatnym światłocieniem, uderza ono jednak przede wszystkim wyraźnym linearyzmem, a równocześnie znakomitym kolorytem, umiejętnością odtwarzania - mimo całej konwencjonalności - stanów duchowych, o znamiennej, statycznej ekspresji, opartej na spokojnym, pełnym znaczenia geście czy postawie postaci, tak charakterys-tycznych dla malarstwa włoskiego. W dziele tym nie widać najmniejszej chęci przetłumaczenia biblijnej historii na obraz współczesnego życia - zarówno dworskiego, jak i mieszczańskiego.
Obraz z Chomranic wywarł silny wpływ na wiele dzieł małopolskich, jak na przykład Opłakiwanie z Żywca czy Czarnego Potoku.
*Wg wyd. J. Kębłowski, Polska sztuka gotycka, Warszawa 1983, s. 103-105, 171-175, 185-187, 218; przedruk w: Zrozumieć średniowiecze, oprac. R. Mazurkiewicz, Tarnów 1994.